Díky za Majáles, Opavo!

Díky za Majáles, Opavo!
Měsíc květen představuje dobu plnou studentských festivalů, tedy Majálesů. Město Opava se rozhodlo nezahanbit se v rámci těchto koncertů s ostatními městy, a proto se 7. květen psal ve jménu hudby a pořádného paření. Opavský Majáles začal v poledních hodinách průvodem masek, jejíž účast nebyla valná. To se ovšem nedá říct o účasti na samotných koncertech.

Majáles byl umístěn do krásného prostředí Městských sadů, a protože to byl Open Air, jako účastníci jsme se museli vypořádat s docela chladným počasím, které někteří řešili u stánků s alkoholem a jiní u stánků s předraženým jídlem.

Celý program začal o půl druhé odpoledne, kdy jako první vystoupila opavská kapela Fall of Ghostface. Skupina hrající metalcore má na svém kontě již dvě dema  a dost koncertů. Bohužel my jsme se na akci dostaly až na třetí hrající kapelu a tudíž jsme si nestihly poslechnout ani oblíbenou ostravskou kapelu FiHa, která hrála na Opavském Majálesu v pořadí druhá. Tahle partička hrající pop rock s prvky funky se dostala do povědomí díky svému klipu k songu Angry, se kterým se držela na předních příčkách Medúzy.

Další kapela Timudej  roztančila mrznoucí dav, za což jí patří velký dík. Kapela plná energie zahrála ze své tvorby songy, které oplývají funky, ska, reggae a dalšími hudebními styly. Zatímco se tóny téhle kapely rozléhaly po každém koutu Městských sadů, přicházeli další a další návštěvníci Majálesu a v backstage se již připravovala další, natolik oblíbená česká kapela, kvůli které se do parku hrnuly zástupy mladých fanoušků z Opavy a okolí.

Krátce před půl pátou nastoupili indie rockoví Sunshine, kteří zde vystoupili v rámci svého tour k nejnovější desce Karmageddon. Tato kapela byla jednoznačně jedním z největších jmen tohoto dne, i proto se pod podiem začal tvořit, velice rychle, slušný „kotel“.  Suns zahráli kromě několika písní z nového alba, také několik jejich osvědčených hitovek, které evidentně nenechali chladnými, nejen jejich přítomné fanoušky. Celou atmosféru, kterou provázely energické melodie, dokreslilo i sluníčko, které se v průběhu vystoupení objevilo, z pod celodenního sevření mraků. Tím, že si publikum nakonec vyžádalo, ještě přídavek, je jasné, že jediným mínusem, vystoupení Sunshine, byl omezený počet minut, nebo jak si mnozí stěžovali, také jeho načasování. Později večer, by si jej určitě užilo mnohem více přítomných, přesto to byl ale zážitek.

Po vydařeném vystoupení Sunshine následovala další nálož pořádné muziky. Tentokrát se ta bomba jmenovala The Truth Is Out There. Styl hardcoru a dubstepu dokázal strhnout davy přihlížejících do kotle a myslím, že si tahle banda vytvořila další zástup nových fanoušků, včetně mě. Kapela vydala v minulém roce EP, které obsahuje 4 skladby. Patří tam DEX, Race, Big Lobogo a song Bounce, ke kterému skupina natočila také videoklip. Skupina hrála spíše již známější kusy své tvorby, protože nechtěla riskovat, že by energie v kotli vyhasla nad neznámým songem.  Poté, co mi jejich vstoupení doslova vyrazilo dech, mě ovšem nepřekvapilo, že si  fanoušci pod podiem vytleskali přídavek a poté, co jim pořadatelé schválili zahrát poslední kus, se The Truth Is Out There opět opřeli do kytar.

Zdroj: bandzone.cz/thetruthisoutthere

Dalším tahákem Opavského Majálesu byla kapela Pipes and Pints. Na tuhle pražskou bandu, hrající punk rock, který doplňují skotské dudy, se v kotli pogovalo jako život.  Tahle dravá kapela, koncertující v zahraničí natolik hojně jako v Čechách, dokázala zvednout z lavečky, popřípadě deky nejednoho účastníka Majálesu. Kapela komunikovala mezi písničkami s davem a tím je ještě více hecovala. Občas to ovšem neměl zpěvák kapely Syco Mike jednoduché. A to například v momentu, kdy vybízel kotel k „Wall Of Death“ a až několikáté upozornění vybídlo zmatený lid k přesunování se na kraj.

Po vyčerpávajícím vystoupení Pipes and Pints, kdy zpěvák několikrát skočil do davu, nebo zdolával bedny na pódiu, se bez upozornění návštěvníků změnilo pořadí kapel. Takže jako další vystoupila kapela s názvem Staré pušky. To už se začalo stmívat, a k podiu se přiblížila i značná část staršího obecenstva. Severomoravská kapela hrající rock měla úspěch, ale zároveň se obecenstvo již nemohlo dočkat předposledního vystoupení.

To patřilo pražským Le Pneumatiq a jejich drum'n'bass-breakbeatu. Už hned na začátku se jim podařilo rozproudit početný dav, hitem Milkshake, ze svého čerstvě vydaného alba Seven Sisters. Následovala řada dalších tanečních pecek, které v poměrně chladném večeru, určitě přišly publiku vhod. Vystoupení se neslo ve velmi uvolněném a odvázaném duchu. V případě tohoto vystoupení si nezaslouží kritiku ani kapela, která hrála famózně, ani straně pořadatelů nelze nic vytknout, ale samotné obecenstvo. Několik posledních songů byla totiž tato formace nucena hrát bez své charizmatické zpěvačky Borůvky, jelikož na ní z publika přiletěla otevřená láhev a byla tak nucena odejít do zákulisí. MC Adrenalin a zbytek kapely, si s tím ale bravurně poradili a koncert zdárně dokončili.


Koncertní den uzavřela pražská hip-hopová dvojice Prago Union. Na své si tak tento den přišli i příznivci tohoto žánru a opavské Městské sady zažily jeden z početnějších „kotlů“ tohoto dne. Prago, předvedli několik svých nejlepších kousků, jejichž texty si přítomní fanoušci náležitě odříkávali společně s rapperem Kato, který si mnohé získal tím, jak s publikem dokázal komunikovat. Také dokázal bravurně do svých textů několikrát zapojit název Opavy. Prostě a jednoduše Opavský Majáles, si takovýto závěr, opravdu zasloužil.


Prago Union byli pouze koncertním ukončením, absolutní konec open-airu v Městských sadech patřil působivé fireshow. Kromě ohně se účastníci Majálesu mohli pokochat i dokonalými efekty a triky s UV zářivkami a neonovými potisky na oblečení skupiny Agripa, která se o tuto show postarala.


Ovšem tímto večer pro mnohé zdaleka nekončil, po skončení open-airu se účastníci odebrali do Music Baru Jam, Music Clubu 13, Clubu Depo Opava, nebo Ready Baru Opava, kde je čekaly oficiální afterpárty.
I přes ne moc příznivé počasí se Majálesu zúčastnilo dost lidí, bohužel se musí pořadatelům vytknout špatně zvolený line-up kapel.

 

Článek vznikl ve spolupráci s Janou Kluzovou.